Kolor Pantone 2018 wybrany - jak go wykorzystać w grafice i na stronie/blogu

20.12.2017


Jak już pewnie każdy wie, Pantone opublikował kolor roku 2018. Jest nim Pantone 18-3838 Ultra Violet. Zaczął się wielki szał, wśród moich znajomych znalazły się osoby, które już czekają na fioletowe ubrania w galeriach handlowych (chociaż nie wiadomo, czy rzeczywiście tak będzie, kolorem roku 2017 był zielony, a jakoś nie widziałam, aby zielone ubrania rządziły w tym roku). Nie oszukujmy się, reakcje ludzi na wybrany kolor przez Pantone są nie raz przesadne.

OK, kolor został wybrany, ale czy rzeczywiście ten kolor roku, aż tak bardzo zmieni nasze otoczenie? Pewnie nie, raczej możemy to potraktować w formie ciekawostki (ale zawsze mogę się mylić  i zostać zaskoczona). Przecież jak ktoś fioletu nie lubi, to raczej nie zmieni swoich preferencji tylko dlatego, że Pantone opublikował kolor roku (mała ciekawostka - moja mama już dwa lata temu wybrała identyczny odcień na ściany w salonie :) )

Przechodząc do sedna - nie skreślam od razu z góry tego koloru, wręcz przeciwnie uważam, że opublikowany przez Pantone kolor roku można ciekawie wykorzystać i tutaj nie będę mówić o wnętrzach, ubraniach czy biżuterii - od tego są inni, w tym koledzy i koleżanki ze studiów, którzy znają się na tym lepiej ode mnie ;) Ja będę się trzymać swojej dziedziny - grafiki i stron internetowych/blogów.

W dzisiejszym wpisie pokażę Wam palety kolorystyczne, które można wykorzystać na swoich blogach/stronach, opowiem Wam pokrótce o psychologii tego koloru oraz jakie znaczenie ma on w grafice i w reklamie.

Krótka psychologia koloru fioletowego


Ogólnikowo fiolet przedstawia energię, pewność siebie, powagę, luksus.

Zacznijmy od tego, że kolor fioletowy, jest kolorem, który ma szeroką gamę odcieni. Zaczynając od jasnych (wpadające w róż) do bardzo ciemnych tonów (wpadające prawie w granat). Tak naprawdę, aby dokładnie poznać nasz kolor fioletowy, musielibyśmy poznać inne kolory z nim powiązane. W tym wypadku, po prostu skupimy się na tych jasnych i ciemnych odcieniach fioletu - nie jest to wpis typowo o  psychologi koloru, więc nie będziemy "rozkładać" naszego koloru na wszystkie możliwe odcienie w nim występujące. Dlatego ta psychologia koloru, będzie króciutka, ale mimo to, pozwoli nam przejść dalej.

Tak jak wspomniałam, jasne odcienie fioletu wpadają w róż i to właśnie te jaśniejsze odcienie są kolorami jednej z epoki, dokładnie chodzi tutaj o Romantyzm. Idąc tym tropem jasne odcienie fioletu kojarzą się właśnie z romantyzmem, subtelnością, pięknem, swego rodzaju delikatnością.

No dobrze, ale co z odcieniem, który został wybrany przez Pantone? Jego zaliczymy do tych ciemniejszych - pośrednich, a skoro pośrednich to od niego (przesuwając suwaczki na palecie kolorów) przejdziemy w ciemniejszy fiolet, aż w końcu trafimy na ten wpadający w granat. Ultra Violet może zadbać o naprawdę fajny wizerunek naszej strony/bloga. Ponieważ to jest jeden z tych odcieni, które mówią nam o kreatywności i prestiżu lub luksusie.

Pewnie niektórzy pomyślą sobie "super! robię wszystko pod fiolet, mój blog będzie odbierany poważnie!" - stop, stop, stop! Powoli, nie idźmy w tym kierunku, ale jeśli już tak zaczęliśmy to przejdźmy zatem do drugiego punktu:

Kolor fioletowy na stronie internetowej/blogu 


Fiolet, tak jak zieleń nie należy do łatwych kolorów, na pewno jest bardziej przyjazny w obejściu od zielonego, ale z nim również trzeba uważać, aby nie przesadzić.

Za dużo fioletu może spowodować, że nasza strona zacznie wyglądać tandetnie, a nie prestiżowo. Można przesadzić również w inną stronę - nasze miejsce w sieci będzie wyglądać przytłaczająco.

Każdy chce, żeby jego strona wyglądała jak najlepiej, więc jak bezpiecznie użyć tego koloru?

  • W małych ilościach, dla podkreślenia efektu - wyróżniając niektóre akcenty/linki/tytuły lub jakiś jeden główny punkt naszej strony z tym kolorem. 
  • W dużych ilościach, ale z innymi akcentami kolorystycznymi o podobnym nasyceniu - można tym zabiegiem wykonać fajny, nowoczesny design 
  • Odważnie - fiolet + "gryzący" się z nim kolor. To już jest wyższa szkoła jazdy, nie każdemu wychodzi to dobrze. To jest właśnie ten zabieg, gdzie może ponieść nas fantazja i nasza strona zacznie wyglądać strasznie tandetnie. 

Poniżej daje Wam przykłady projektów (co prawda nie są to strony internetowe, ale inne projekty, które dobrze obrazują to, o czym Wam pisałam) do wszystkich 3 punktów: 

W małych ilościach, dla podkreślenia efektu: KLIK
W dużych ilościach, ale z innym akcentem kolorystycznym o podobnym nasyceniu: KLIK 
Tutaj przykład do dwóch podpunktów - odważnie i w dużych ilościach: KLIK

Jeśli jesteście ciekawi jak wykorzystałam fiolet podczas pracy na zaliczenie na studiach, to znajdziecie ją tutaj: KLIK

Kolor fioletowy w reklamie


Nie wiem czy wiecie, pracowałam kiedyś, że tak powiem w "reklamie". Dokładnie w agencji reklamowej i powiem szczerze - nie przypominam sobie, żebym użyła przy którymś projekcie koloru fioletowego. Może dlatego, że ciemne odcienie fioletu nie kojarzą się zbyt dobrze, a jasne odcienie nie zawsze były wybierane ze względu na ich "infantylność". Nawet przy projektach związanymi z produktami dla dzieci, kolory, które były wybierane to niebieski, różowy lub inne żywe kolory, ale nie fioletowy. 

Kolor ciemny fioletowy w reklamie/na produktach kojarzy się ze śmiercią, powagą, dramaturgią.
Kolor jasny fioletowy w reklamie/na produktach kojarzy się z magią, tajemniczością. 

Co nie oznacza, że nie można ich użyć. Kolor fioletowy w reklamie, świetnie się sprawdzi w połączeniu z innym akcentem kolorystycznym o podobnym nasyceniu lub w małych ilościach.

Kolor fioletowy w grafice 


Jeśli chodzi o projektowanie graficzne i kolor fioletowy, to już wiecie, że przy projekcie reklam raczej rzadko się go stosuje, ale świetnie się sprawdza przy produktach np. etykietach, perfumach, lekach, art. gospodarstwa domowego etc.  Pewnie sobie pomyślicie, że przecież skoro są perfumy czy inne produkty w kolorze fioletowym i robią projekt reklamy np. plakat, to w jakim kolorze robią? Zazwyczaj, operuje się barwami tak, aby ten fiolet nie rzucał się w oczy, działa się na bazie zdjęć lub robi się je tak, aby na dużej przestrzeni fioletu - fiolet występował z innym akcentem kolorystycznym o podobnym nasyceniu. Przykładem takiej reklamy gdzie fiolet jest istotny, ale nie rzuca się tak bardzo w oczy to reklamy (mówię tu o tych graficznych reklamach) sieci Play. Przykładem reklamy gdzie fiolet gra dużą rolę + występuje inny akcent kolorystyczny o podobnym nasyceniu jest reklama Ibupromu. 

Fiolet można bardzo ciekawie wykorzystać przy digital paintingu. Szczególnie te jasne odcienie, które kojarzą nam się z delikatnością, magią - nasze obrazki mogą naprawdę nabrać tego "czegoś". 

Jednak, żebyście nie byli teraz przestraszeni powiem Wam jedno - nie ważne jak użyjecie fioletu w waszych pracach graficznych. To jest Wasza interpretacja. Prace graficzne, przy których trzeba pilnować się z fioletem to grafika produktowa i reklamowa. Wiecie, chodzi po prostu o to, aby dany produkt np. krem do twarzy dla kobiet, mówił nam swoim fioletowym odcieniem, że jest delikatny, kobiecy etc. a nie, że niebezpieczny jak denaturat ;) 

Na koniec przedstawię Wam kilka palet kolorystycznych z wykorzystaniem Ultra Violet.


Palety kolorystyczne 







Udostępnij ten wpis:

4 komentarze:

  1. Zapisuje post w zakladkach!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam szczerze, że ja jednak należę do osób, które reagują z podekscytowaniem na każdy kolor wybrany przez Pantone i uwielbiam wykorzystywać go w różnych prezentacjach, projektach... Lubię łączyć go z innymi! Ale masz rację - czasem te entuzjastyczne reakcje są mocno przesadzone :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też miałam takie etapy w swoim życiu, a w szczególności na studiach gdzie przychodziły nowe palety kolorystyczne od Pantone - wtedy czułam się jak w niebie! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nas wybór kolorów jakoś nie rusza :P I tak w naszej garderobie czy generalnie w życiu dominuje biel i czerń. W tych kolorach i kompozycjach czujemy się najlepiej ;)

    OdpowiedzUsuń

- Komentarze takie jak: spam, obserwacja za obserwacje, prośby o klikanie w banery etc. zostają usuwane - ZAPAMIĘTAJ! MÓJ BLOG TO NIE TABLICA OGŁOSZEŃ
- Weryfikacja obrazkowa wyłączona

Copyright © Szablon wykonany przez My pastel life